السبت، 11 يوليو 2015

س/ كيف نتعامل مع سلوك رمي الاشياء عند الاطفال؟


رد: اطلب منه . والزمه كل ما رمى شيء عالارض . يرجع يجمعه.
بس يفضل يكون الأسلوب فيه تشجيع.  مو إكراه وصراخ .
-
رد:أعتقد أن تقنية التصحيح الزائد كإحدى تقنيات تعديل السلوك قد تعطي نتائج مهمة في مثل هذا السلوك
-
رد يمكن استخدام اكتر من استراتيجية  لتعديل السلوك اولها وهى 1- التعزيز الايجابى عن طريق جدول النجوم كلما يلم اللى يرميه ياخد نجمه
2 -التعزيز السلبى وهو حرمانه من شئ يحبه
3 - التصحيح الزائد اى نفرض عليه لم ما رماه وبعدها نتعمد اننا نرمى كل شئ تاتى ونفرض عليه انه يلم من الاول وجديد
4 - الاستبعاد بعدما بيقوم باسلوب الرمى متعمد بنبدا ندخله فى غرفه العقاب (جيده التهويه و الاضاءه ولايوجد بها ما يضره ويبقى فيها لمده مماثله لعمره بالدقائق  وعند ادخاله  واخراجه يتم التنبيه عليه انه عمل كده غلط ومايعملش كده تاتى
 محمد محسن اخصائى تنميه مهارات وتعديل سلوك
 وفيه كذا طريقه للعقاب لكن بتعتمد على سن الطفل وأسلوبه
-
رد: هذا سلوك خطأ عند الاطفال وفعلا كان عندي طفل يعاني من رمي كل الالعاب والاشياء التي نحاول ان يمسكها بالطبع تدخلت في البدأية بمسك يد الطفل ونقل الكور من وعاء الي اخر عند فبضة يدة وكلما حاول الرمي امسكت به وبعد فترة من التدريب بدأت اخفف المساعدة وانتقل الي ساعد اليد الين يصل الطفل الي الاستقلال ويتعود علي الامساك بالاشياء وبالتعزيز المستمر كلما امسك فترة اطول ينال تشجيع ومكافاة اكثر والحمد لله نسي هذأ السلوك
-
رد: كان معاية حالة بترمى اﻻشياء استخدمت معاه استراتيجية ا ﻻشباع كل لما يرمى شئ ارمى باقى السلة على ا ﻻرض واخليه يلم ا ﻻغراض كلها ويرجع يرمى وانا ارمى تانى كل السلة وفى البداية كان مبسوط خالص وبعدين مل من اللعبة ﻻن انا كنت بخليه يجمع اﻻغراض بشكل مرح ولما طفش خﻻص بقيت ارمى واقوله يﻻ لم وارجع ارمى وهو يلم لحد ما زهق خالص وطلبت من اﻻم انها تتبع نفس السلوك فى البيت طبعا بياخد وقت طويل في الجلسة اهم شئ ما نوصل لمرحلة البكاء مع الطفل ويكون الجو فيه مرح واﻻهم هو اتباع اﻻسرة لنفس استراتيجية تعديل السلوك حتى تاتى ثمارها .إخﻻص فهيم اخصائية تخاطب بمستشفى اﻻطفال بنجران
-
رد:  هذأ جميل بس لو حاله شلل ولا يستطيع الحركة في الغرفة استعمل معاة نقل الكور من مكان الاخر بمساعده الين اصل معاة بالتدريب الي الاعتماد علي النفس وتبعا الاسرة بتكون بتنفذ التدريب معي في المنزل لكي يكون تعديل السلوك في اقصر مده
-
رد: أ . ريهان

اسلوب البكاء عند الاطفال للالحاح لطلب شئ معين سببه فى الاصل هو اولياء الامور لان الكفل بالبدايه ممكن يكون عنده صبر على البكاء لمده ربع ساعه وفى الاخر يجى الاب او الام يتعبوا من البكاء يعطوله اللى بيبكى بسببه  فالطبيعى انه لما يحتاج شئ المره الجايه اكيد طالما انه حيحصل على غرضه بالبكاء يبقى يقدر انه يبكى المره الجايه نص ساعه وهكذا  فتعديل السلوك فى البدايه بيكون للاهل وتعويدهم على الصبر على البكاء بتاع الطفل  ونعرفه انك طول ما بتعيط مش حتكلم معاك او اتناقش معاك   ويفضل فى الحاله دى استخدام استراتيجية  التجاهل  او استراتيجيه الاستبعاد لحين ينهى بكائه  الاهم فى الحالات دى هو انه يفهم ان البكاء مش وسيله للخصول على احتيتجاته وممكن نعمل للسلوك ده تشكيل سلوك وهو اننا نعوده انه لما يعتىض او يحتاج شئ يرفع ايده لفوق واننا مش حنديله اللى عاوزه الا لو وقف عياط ورفع ايده
-
رد: أساليب التغلب على المشكلة:
1- يجب دراسة الحالة بعناية ودقة لتحديد مدى ونوعية التخريب، وكذا محاولة تحديد الدافع خلف هذا السلوك التخريبي (عوامل شعورية أو عوامل لا شعورية مثل الغيرة...).

2- توافر لعب بسيطة للطفل، تكون متقنة الصنع، ويمكن تفكيكها وتركيبها دون أن يلحقها تلف.

3- توفير المكان الفسيح المناسب يستطيع الصغير أن يقوم فيه باللعب.

4- الابتعاد عن كثرة تنبيه الصغير وتوجيهه؛ لأن ذلك يفقد قوة تأثير التوجيه، ويفقد الطفل الثقة في إمكاناته، فيجب أن نقلل من الأوامر والنواهي التي تجعل الأطفال يشعرون بالملل، وليس معنى ذلك ترك الأمور، بل خير الأمور الوسط. إن الطفل محتاج إلى حزم بغير عنف ومرونة بدون ضعف، مع بيان ما هو خير وما هو شر.

5- عرض الطفل على الطبيب للتأكد من طبيعة الغدة الدرقية، وكذا تعرف مستوى ذكاء الطفل داخل العيادات النفسية.

6- إشباع حاجة الطفل إلى الاستطلاع ليس فقط بتوفير اللعب، بل ومراعاة ما يناسب سنه وتنوعها بحيث تشمل أيضا لعب رياضية تفرغ الطاقة الجسدية، ويجب أن نسأل أنفسنا أمام طفلنا المخرب: ماذا قدمنا له من فرص لتفريغ طاقته؟ وذلك قبل اللوم أو العقاب.
-
رد: الهياج والعض هى برضه حيل دفاعيه مثلها مثل  البكاء ولازم يفهم انها مش حتجيب نتيجه  والعض للتغلب عليه ممكن  ان حضرتك تستخدمى اسلوب التنفير انه مثلا لو بيعض فى الرجل او او جزء فى الجسم بنضغط على راسه بحيث انه مايقدرش يتنفس ويبعد هو بقه
-
رد: لازم فى الاول اعمل ضبط مثيرات يعنى اشيل من قدامه الحاجات الثمينه واللى بخاف عليها بالاضافه الى اسلوب الغمر اللى تفضلتوا قولتوه
-
رد: اسلوب التجاهل فاضع له اشياء غير هامه بالنسبه لى واتركه يرميهاواتجاهله تماماوطبعا تكون اشياء غير هامه
-
رد: اسلوب الاشباع ناجح جدا وخاصه مع الطفل الداون لان الداون بطبعه كسول فكل ما يرمي حاجه اخليه يجبها وارمي انا كمان الورق من الباسكت وهو يلمه وهكذا لحد الزهق ويكرر علي ايام كل ما يعمل هذا السلوك لحد ما يختفي لانه اصبح ممل بالنسبه له
-
"شكرا للمتابعة"
للاشتراك بسلسلة جروبات اوك بالواتساب
"ارسل كلمة اوك على هذا الواتس"
00201098344528
مازن الفقي

هناك 3 تعليقات:

  1. وشكرا لك اخي حول المقال وقد اردت اضافة نصي كتأكيد وشكر لما تفضلت به
    رمي الألعاب عند طفل التوحد
    https://motherautismchildern.blogspot.com/2019/06/blog-post_81.html?m=1

    ردحذف
  2. وشكرا لك اخي حول المقال وقد اردت اضافة نصي كتأكيد وشكر لما تفضلت به
    رمي الألعاب عند طفل التوحد
    https://motherautismchildern.blogspot.com/2019/06/blog-post_81.html?m=1

    ردحذف
  3. شكرا لشخصك الكريم

    ردحذف